בחזרה לעמוד הראשי
 
ספורט בהיריון  

ככה זה כשיש שניים

 

לפעילות גופנית במהלך ההיריון יש השפעה חיובית על האם ועל העובר. ברמה הנפשית ידוע כי נשים הריוניות העוסקות בפעילות גופנית חוות ירידה משמעותית ברמת החרדה ובהפרעות מצב הרוח. ברמה הפיזית תורמת הפעילות הגופנית להתמודדות עם השינויים הגופנים בתקופת ההיריון ומבטיחה עלייה מופחתת במשקל.

לדברי נטע ביאר, פיזיותרפיסטית לשיקום רצפת האגן ורכזת ארצית בתחום בריאות האישה בפיזיותרפיה "העיסוק בספורט במהלך ההיריון משפר את זרימת הדם, מפחית דליות ובצקות, משפר שיווי משקל ויציבה, מסייע בהפחתת כאבי גב תחתון, התכווצויות שרירי רגליים, ועצירות ומשפר את מצב השרירים ואת סיבולת לב ריאה. ואם לא די בכך, פעילות גופנית מאזנת את ערכי סוכר ובכך מקטינה את הסיכון לסוכרת היריון".

ביאור ממליצה לאישה שעסקה בפעילות גופנית לפני ההיריון להמשיך באימון ברמת אינטנסיביות בינונית, כשלוש פעמים בשבוע למשך ארבעים דקות, באופן שיאפשר עליית דופק של עד כ- 70% מדופק מקסימאלי. יש להתחיל בחימום, להמשיך באימון אירובי ובחיזוק שרירים, ולעבוד על ייצוב הגב והאגן. יש לתת התייחסות מיוחדת לשרירי בטן המתארכים פי 3 במהלך ההיריון ולשרירי גב. בתום האימון יש לבצע מתיחות והרפיה ולתרגל נשימות המעודדות תנועה מלאה של הסרעפת.

רצוי לתת התייחסות מיוחדת לאגן, לרצועות והרקמות ולעבוד על תנועתיות האגן ועל ייצובו. מומלץ לחזק את שרירי רצפת האגן האחראים על השליטה על הסוגרים ותומכים באיברי האגן ולתרגל חיזוק והרפיה כבר עם תחילת ההיריון כדי למנוע דליפות שתן לא רצוניות במהלך ההיריון ולאחר הלידה.

ספורט תחרותי ואתגרי כגון אופני שטח, סקי, רכיבה על סוסים, סקווש, ספורט הכרוך בסיכון לירידת חמצן כמו צלילה או עלייה לגובה רב אינם מומלצים בתקופת ההיריון, וכן גם משחקים עם סיכוי גבוה למגע וטראומה כמו משחקי כדור.

חשוב לנקוט באמצעי הזהירות הבאים:

- אין לבצע תרגילים עם התנגדות גבוהה.
- יש להימנע מחימום יתר של הגוף שעלול להזיק לעובר בעיקר בטרימסטר הראשון.
- יש להיזהר מאימון במקומות חמים ואין להיכנס לסאונה לאחר הפעילות הגופנית.
- יש להימנע מתרגול על הגב היוצר לחץ על הוריד inferior vena cava והגורם לסחרחורות וחולשה.
- יש להימנע ממנחים ומתיחות בטווחים קיצוניים.

במקרים של מחלות לב וריאה, אי ספיקת צוואר הרחם, הריון מרובה עוברים, דימומים חוזרים במהלך ההיריון, צירים מוקדמים, ירידת מים, רעלת היריון ויתר לחץ דם, מומלץ להימנע מפעילות גופנית ולהיוועץ ברופא המטפל.